ONDERHOUD TIPS
Het opblazen van de boot:
Wanneer u de boot opblaast wordt aanbevolen de luchtkamers niet in één keer volledig op te blazen maar de luchtkamers één voor één met de wijzers van de klok mee, totdat de tubes hun vorm aannemen. Hierna kan elke tube afzonderlijk op druk gebracht worden. De luchtpomp heeft een bajonet aansluiting. Met de klok mee is aandraaien / tegen de klok in is losdraaien. ( dit mag niet zwaar gaan ). In het midden van het ventiel zit een verende schroef. Door deze met de hand een kwart slag te draaien staat het ventiel geheel open en loopt alle lucht uit de tube. Door deze de andere kant op te draaien kan de tube opgeblazen worden zonder dat er lucht uit loopt.
Voor boten met aluminium vlonders kunt u de tubes zodanig vullen zodat er genoeg ruimte over is om de vlonders te kunnen plaatsen. Plaats de aluminium vloer van buiten naar binnen en druk deze in het midden naar beneden op zijn plaats. Hierna kunnen de aluminium zijprofielen geplaatst worden.
Na het plaatsen van de vlonders kunnen de luchtkamers in dezelfde volgorde worden afgevuld tot de juiste werkdruk is behaald die geschikt is voor het type boot. Dit vindt u op het type plaatje.
Als u een boot met airfloor heeft kan deze nu opgepompt worden. De opblaasbare kiel kan als laatste stap worden opgeblazen nadat de vlonder is geplaatst en de tubes volledig zijn gevuld met lucht. Hiermee komt de boot aan onderzijde in een mooie V-vorm waarmee hij makkelijk door het water kan snijden.
Blaas de boot nooit te hard op. Het is goed dat de tubes nog veerkrachtig zijn.
Wees ervan bewust dat de buitentemperatuur voor drukverschillen in de luchtkamers zorgt. Boten worden veelal in de ochtend te hard opgeblazen als het nog koel is, maar zodra de temperatuur overdag stijgt expandeert de lucht in de luchtkamers waardoor de tubes nog harder worden en overbelast kunnen raken. Hierdoor is de kans op lekkage en beschadiging groter wanneer de boot in contact komt met scherpe objecten .
Het is verstandig om de druk van de tubes af en toe te controleren gedurende de tijd dat hij wordt blootgesteld aan direct zonlicht en warmte en zo nodig lucht vrij te laten.
U kunt met uw vinger het verende schroefje in het ventiel indrukken en hiermee de juiste hoeveelheid lucht vrijlaten.
Alle RIBs van Excellent zijn voorzien van overdruk ventielen. Dit houdt in dat als de druk te veel toeneemt er door dit ventiel automatisch lucht vrijkomt zodat de tube niet overbelast word.
Standaard voorzorgsmaatregelen:
De boten zijn uit sterk materiaal vervaardigd, maar dat neemt niet weg om voorzichtig te zijn met scherpe objecten. De gevolgen van lekkage zijn groter dan bij boten met een conventionele harde romp. Daarom is het belangrijk de boot te beschermen tegen de impact van scherpe objecten. Voorkom het slepen van de boot over rotsen of steen en wees voorzichtig bij het aanmeren van de boot bij steigers, kade, wal en strand. Er kunnen zich niet direct zichtbare scherpe objecten bevinden zoals bijv. spijkers, glasscherven, stenen of schelpen die de huid van de boot kunnen beschadigen.
Het is verstandig uw boot met regelmaat te reinigen en zand en aanslag te verwijderen. Zand heeft een schurende werking en kan in de ventielen terecht komen. Hierdoor kunnen de ventielen gaan lekken en de tube zacht worden. Dit is eenvoudig te op te lossen door het ventiel schoon te spuiten of te reinigen met water.
Ook kunnen algen en vuil zich op de onderkant van de boot gaan hechten als de boot gedurende langere periode zich in het water bevindt. Om dit tegen te gaan kunt u de boot laten voorzien van een aangroeiwerende verf. (anti-fouling). Dit kunnen wij voor uw RIB verzorgen..
De zelflozer is voorzien van een rubber membraam. Controleer regelmatig of deze nog juist zit en of er geen vuil tussen zit. Hierdoor kan er bij het stil liggen van de boot weer water terug lekken in de boot.
Polyester neemt van nature vocht op. Hierdoor neemt de kans van osmose toe. Om osmose te verkomen laat u boot niet langer dan 2 maanden in het water liggen.
Beschermen tegen Osmose
Vroeg of laat kunt u te maken krijgen met osmose het is dan ook verstandig om zowel nieuwe als oudere boten al preventief goed te beschermen. Hiervoor moet u de romp een ondoordringbare laag geven en het oppervlak afsluiten. Dit wordt gedaan over de bestaande gelcoat heen. Ook bij ons kunt u voor deze preventieve behandeling kiezen. Wij willen er echter op wijzen dat een beschermingsbehandeling niet kan voorkomen dat eenmaal begonnen osmose zich verder voortzet.
Osmose is een degeneratieproces in het glasvezellaminaat en wordt veroorzaakt door een chemische reactie tussen water en de reststoffen in de romp. Het water dringt door de gelcoat heen het laminaat in en reageert met de daar aanwezige chemische stoffen tot zuren. Deze zuurhoudende stoffen bouwen op hun beurt druk op achter de gelcoat waardoor blazen en uiteindelijk ook barsten kunnen ontstaan. Wanneer de gelcoat op deze manier beschadigd wordt zuigt het onderliggende laminaat water op als een spons.
Osmose wordt niet alleen veroorzaakt door water buiten de romp maar ook het bilgewater en/of water in de boot kan dit probleem veroorzaken. Het is daarom zinvol te proberen de bilges en de bodem droog te houden.
Hoe lang het duurt voordat osmose optreedt hangt af van vele factoren; bijvoorbeeld het soort water waarin het schip ligt afgemeerd en de temperatuur van het water.
Hoe dan ook, zelfs goedgebouwde polyester rompen lopen kans op osmose.
Schoonmaken:
Kunststof reinigers en andere op olie gebaseerde schoonmaakproducten kunnen na lange tijd schade aanbrengen aan het PVC en de naden. Milde zeep is het beste voor het schoonmaken van uw rubberboot. Daarnaast zijn er veel schoonmaakproducten verkrijgbaar die speciaal zijn ontwikkeld voor uw rubberboot. Ook zijn er middelen verkrijgbaar die uw boot beschermen tegen de invloeden van zon, het materiaal soepel houden en conserveren tijdens opslag wat de levensduur van uw rubberboot verlengd.
Opbergen:
Leeggelopen rubberboten zijn kwetsbaarder voor schade dan wanneer opgeblazen. Het beste voor uw boot is om hem voor 65% opgeblazen op te slaan zodat vouwen in het materiaal worden voorkomen. Dan kunt u de boot afdekken met een kleed of ademend zeil. Als dit niet mogelijk is en u wilt de boot opslaan in de draagtas laat dan de boot volledig leeglopen en vouw de boot op. Zorg ervoor dat deze droog en schoon is alvorens u de boot in de draagtas doet. Als u van plan bent hem op te slaan op een trailer probeer dan buigingen en vouwen in de boot te voorkomen.
Stalling buiten:
Indien uw boot gedurende het vaarseizoen langere tijd buiten in het water ligt is het verstandig om met regelmaat de luchtdruk van de tubes te controleren en de boot schoon te houden. Een afdekzeil wordt aangeraden om onnodig langdurige blootstelling aan zonlicht en weeromstandigheden te voorkomen. Aanslag van algen aan de onderkant van uw boot kunnen eenvoudig worden voorkomen door regelmatig de onderkant schoon te maken. Wij raden het af om met vorst en bevriezing de boot buiten te houden.
Reparatie:
Mocht er zelfs met de beste preventie en voorzorgsmaatregelen onverhoopt een lek ontstaan dan is er de mogelijkheid (voor kleine lekken of scheuren) om de boot te repareren met de bijgeleverde reparatieset. Het kan zijn dat de locatie van het lek moeilijk te bepalen is als het een kleine lek betreft. U kunt de locatie bepalen door de boot op te blazen en deze met zeep en water in te smeren. Daar waar er een lek is zullen luchtbellen ontstaan door het ontsnappen van lucht uit de luchtkamer. Controleer zorgvuldig of er niet meerdere lekken zijn voordat u de reparatie uitvoert en de boot weer in gebruik neemt.
Wij raden uw aan om voor grotere reparaties naar een expert of boten reparateur te gaan omdat het moeilijk kan zijn om een grote reparatie uit te voeren met de bijgeleverde plakkers. Behalve als u een kleine lek heeft en directe reparatie vereist is, volg dan de instructies die worden geleverd bij de reparatiekit of raadpleeg de handleiding bij de boot.
Tip : Koop Tear aid plakt altijd zonder lijm.
Als uw rubberboot ruwe uitgedroogde oppervlakken vertoond of verspreid is met minuscule lekken, kan het een indicatie zijn dat uw rubberboot sterk verouderd is of dat de boot door gebrek aan onderhoud heeft geleden aan uitdroging, slijtage, zonlicht, oververhitting en zout water. In dat geval is het beste om de boot te vervangen.
Het is niet moeilijk om het onderhoud van uw rubberboot te verzorgen. De meeste problemen kunnen worden voorkomen door op de juiste manier met de boot om te gaan en periodiek de boot de juiste verzorging te geven. Als uw rubberboot goed wordt verzorgd geeft hij u jarenlang vaarplezier en zal hij aan alle verwachtingen voldoen. Het is tenslotte een leuke en sportieve manier van varen. Ook voor de beroepsvaart worden rubberboten al jaren ingezet en zijn toepasbaar in uiteenlopende domeinen van de watersport die zijn verkregen door de goede en betrouwbare eigenschappen van de rubberboot.